1. Home
  2. Algemeen
  3. Hoe werkt de contractmodule?

Hoe werkt de contractmodule?

Als IT dienstverlener of automatiseerder is het verstandig om doorlopende contracten te hebben. Deze zorgen voor continuïteit en rust. Dit kunnen abonnementen voor software zijn, zoals Microsoft licenties en virtuele werkplekken. Maar ook servicecontracten of helpdesk strippenkaarten. Die tweede categorie kan in Inserve bijgehouden worden. De afspraken van de klant rondom facturatie worden er in vastgelegd.

Een contract is gekoppeld aan een dienst. Om een contract aan te maken zullen we eerst een dienst moeten aanmaken. Dit kan bij Instellingen -> Lijsten:

Een contract aanmaken

Daarna kunnen we op verschillende manieren deze dienst aan de klant koppelen door middel van het aanmaken van een contract:

  • Nieuw -> Contract
  • Bedrijf openen en dan op Nieuw contract klikken.
  • Contactpersoon openen en dan op Nieuw contract klikken.
  • Contracten -> Nieuw contract

In het contract kun je aanvullende informatie kwijt zoals periode, startdatum uurtarieven en einddatum. Een contract kan ook alleen voor bepaalde ticket types of activiteiten gelden. Dat is handig als je bijvoorbeeld tickets van het type ‘Wijziging’ wel wilt afrekenen.

Let hierbij op dat de Periode en Start datum na aanmaken contract niet meer te wijzigen is.

Na het aanmaken van een contract zullen tijdregels met terugwerkende kracht aan het contract worden toegewezen, mits ze aan de regels voldoen (starttijd, activiteit, etcetera).

Op de contract detail pagina kun je nu zien hoeveel uren al verbruikt zijn binnen de huidige periode.

Op de factuur wordt uiteindelijke rekening gehouden met de regels van de contracten:

Laatste update op 22 februari 2021

Had je hier iets aan?

Gerelateerde artikelen